Scouting på webben eller via radio

Under en helgen träffas tusentals scouter från hela världen och pratar med varandra, med hjälp av olika tekniska lösningar beroende på vad som finns tillgängligt, allt från webbläsare, mejl, chattprogram, mikrofoner och digitalkameror till amatörradiostationer som kommunicerar med hela världen.

Utan att det egentligen kostar någonting kan du och dina scoutkompisar tillsammans prata med scouter på andra sidan jorden, dela erfarenheter och minnen eller planera för framtida möten på andra jamboreer.

JOTA-JOTI?

Jamboree on the Air (JOTA) och Jamboree on the Internet (JOTI) är ett internationellt arrangemang som hålls den tredje helgen i oktober varje år. Det är ett av The World Organization of the Scout Movements (WOSM) officiella arrangemang.

Jota-Joti är ett arrangemang där scouter har kontakt med andra scouter över hela världen. Kommunikation sker genom radiokommunikation, IRC, Skype med flera.

Arrangemanget handlar om att skapa nya kontakter och få nya vänner världen över, lära känna kulturer och utbyta erfarenheter.

Arrangemanget riktar sig till alla scouter.

När är det?

Alltid tredje hela helgen i oktober. Det pågår alltså från natten mellan fredag och lördag till natten mellan söndag och måndag. Utmärkt att kombinera med en hajk!

Varför ska vi delta?

För att det är roligt såklart! Och för att du och dina scoutvänner kan få kontakt med andra scouter över hela världen. Det är helt enkelt världens billigaste och enklaste internationella arrangemang.

Vad kostar det?

Det kostar ingenting att delta i JOTA-JOTI. (Kostnader för internetuppkoppling kan förstås tillkomma).

Många kårer anordnar hajk och tar då ut en hajkavgift eller kostnad för märken.

Kom ihåg anmälan!

Att anmäla er JOTA-JOTI station. Anmälan sker via jotajoti.info. De svenska koordinatorerna för JOTA-JOTI kommer att få kontaktuppgifter till alla svenska kårer som har anmält sig, och de kommer att skicka ut det nordiska pusslet till föranmälda stationer via e-post.