JOTA betyder Jamboree on the Air, och innebär att scouter över hela världen sitter vid amatörradiostationer under en helg och pratar med varandra. JOTA kan köras i stan eller i skogen och allt där emellan. Bästa plats brukar dock vara ute i naturen, gärna ett litet öppet område där en antenn kan sättas upp.

För din JOTA-station tar du enklast hjälp av en radioamatör. För att sända behöver du ha en licens, som i Sverige utfärdas av Sveriges Sändareamatörer (SSA).
För att få kontakt med en radioamatör så är det enklast om du går in på SSA:s hemsida, www.ssa.se, eller www.radioscouter.se. Där kan du också hitta mer information om vad en radioamatör är och vad det innebär.

Finns det möjlighet så leta gärna upp några walkie-talkies (PMR) och öva samband (kommunikation mellan varandra), går även att kombinera med orientering och s.k. rävjakt.

För 2020 års JOTA-JOTI så gäller detta:

Kom ihåg invigningen klockan 09:30 (svensk sommartid) för alla JOTA-stationer!

3 690 MHz, och den efterföljande incheckningen. Man kan välja att checka in på en eller flera stationer enligt nedan.

SKØJAM  RadioScouter i Stockholm – SCØUT, Nynäshamn 3,670 MHz

SK2JAM Sunderby, Luleå 3,670 MHz