JOTI betyder Jamboree on the Internet och är som en virtuell Jamboree som sker över internet. Under helgen träffas tusentals scouter från hela världen och pratar med varandra över internet, med hjälp av olika tekniska lösningar beroende på vad som finns tillgängligt, allt från webbläsare till mejl, chattprogram, mikrofoner, scanners och digitalkameror.

För att köra JOTI så behöver du en uppkoppling internet, mobilt internet som bredband går lika bra. Använder ni mobilt internet kan ni vara ute på en lägergård eller liknande.

Självklart behövs en dator också. Används flera datorer behövs det antingen en trådlös accesspunkt eller en switch/router beroende på om ni vill/kan köra trådlöst eller ej.

Tips: Datorutrustning går ofta att skaffa från företag runt om i trakten. Andra scoutledare har lyckats genom att fråga snällt, att berätta att man skall ha dem till scouterna, och att förklara vad JOTI är.

På datorerna behövs sedan ett chattprogram, i detta fallet en IRC-klient. För detta rekommenderas mIRC som är freeware, eller IceChat för de som är lite mer vana. På mac går det bra att köra Ircle.

Chattprogrammet behöver ansluta till olika chatt-serverar. Mer information om dessa finns på www.scoutlink.net

Utöver IRC, kan det vara roligt att skapa ett skype-konto till eventet, och prata och videochatta med scouter från hela världen.

JOTI